2007년 7월 14일 토요일

[목회에세이집]- "삶에 이르는 병" The Illness that Lead to Life -

- "삶에 이르는 병" The Illness that Lead to Life -


훈독말씀 / 1961-83년 신앙과 죽음에 대한 말씀

성 서 /마가 8:35- "누구든지 제 목숨을 구원코자하면 잃을 것이요, ...제목숨을 잃으면...,




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함께 훈독합니다.
* 여러분을 보면 살이 없고 해골만남은 사람처럼 보입니다. 에스겔 골짜기의 해골들은 바로 살아 있는 사람들을말하는 것입니다. 신앙 자는 죽음의 문제를 현실에서 해결해야 합니다.

* 신앙 인은 신앙생활을 통하여 죽음을극복해야 합니다. 그렇지 못하면 천국에 갈 수가 없는 것입니다. 갈 길이 바쁜데자기가 하고 싶은 것을 다 하고 언제 탕감복귀를 완결 지을 수 있겠습니까?

* 모름지기 신앙과 종교라는 것은본래 살아서 죽음의 고통을 극복하기 위한 근원으로서 필요한 것입니다. 이것을극복하지 않고는 저 나라의 천국 이념을 이 땅 위에 이룰 수 없는 것입니다. 죽어서는 그러한 것들을 이룰 수가 없는 것입니다. 그렇기 때문에 통일교인은살아 있는 존재로서 몇 고비 죽음을 극복한 승리적 기준 위에서 하나님을 위로해드릴 수 있는 주체성을 지녀야 합니다. 그래야 천국을 건설할 수 있는 것입니다

* 종교생활 하는 사람들은 죽음문제가제일 투쟁의 암 이예요. 신앙생활은 살아서 죽음문제를 해결하자는 것 이예요.'내가 가는 길이 이렇다'하는 결정을 내리게 되면 그 사람은 불안한 사람 이예요.

* 그들이 뜻을 위한 죽음 길을 자기생명보다도 귀히 여기고, 그 죽음 길을 자기의 생명보다도 가치 있게 여겨서열매맺어 남기고 가려 했던 것은 무엇이냐? 그것은 신앙심을 가지고 틀림없이 결정지을 수 있는 미래의 한날이었던 것입니다. 그것을 위하여 역사과정에서수많은 의인들이 피를 흘려 나왔다는 것을 우리는 알아야 되겠습니다.

* 그럼 이것을 탕감복귀 하려면, 그것을부정하려면 어떻게 해야 됩니까? 반대, 반대로 해야 돼요. 절대신앙! 그래서절대신앙이 나왔습니다. 우리 인류의 조상이 불신으로 타락했기 때문에, 이걸밟고 올라가야 됩니다. 우리 조상이 타락한 그 선 이상으로 올라가야 돼요.절대신앙을 해야 돼요. 절대신앙은 무엇을 말하느냐? 죽을 때까지, 죽고 나서도,죽으면서도 가려고 하는 거예요. 절대신앙의 한계가 어디냐 하면 말 이예요….

그것을 우리의 실감적인 생명체를가진 내 자신과 비교하여 말하게 되면, 죽으면서도 간다는 거예요. 죽으면서도그 길을 간다는 거예요. 죽으면서도 그 길을 가려고 하는 거예요. 나는 죽을때 옆으로 쓰러지는 것이 아니라 앞으로 쓰러지는 거예요, 앞으로 그런 의미에서내 신앙을 부정하면 죽음 길을 택하는 거예요.




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설교말씀

이 맑고 아름다운 아침에
우리들이 생각해 보는 말씀주제는'삶에 이르는 병' 이라는 이상한 주제입니다.

지난번에는 삶에 이르는 신앙이란주제로 말씀을 나우었지요.
최근 우리들의 주변에 말세나 7월전쟁 도발설 등, 불안한 내용들이 많이 유포되고 있습니다.
이런 때에 신앙적으로 삶과 죽음의화두(話頭)를 삼는 것은 자연스럽다고 생각합니다.

우리는 '죽음에 이르는 병'이라는말은 많이 榕?봤습니다.
이것은 키에르케골이 한 유명한 철학적언어이지요.
그는 '죽음에 이르는 병'이 절망이라고했습니다. 그러나 삶에 이르는 병이란 말은 처음 들었을 것입니다.

이 말은 개신교의 유명한 노 신학자가쓴 조그만 책의 제목입니다. 그는 이 책 서두에 이런 말을 썼습니다.

"사람들은 병을 얻으면 반드시죽는 것만은 아니다. 나는 병을 얻어서 오히려 절망에서 새로운 힘과 삶을 얻었기때문에 "삶에 이르는 병이라고 했다." 라고 했습니다.

오늘 훈독한 말씀을 보다 잘이해하기 위한 자료로서 저는 이 책을 택했습니다.

말씀에 보면 신앙자는 죽음의 문제를현실에서 해결해야 된다고 하셨습니다.
또 신앙인은 신앙생활을 통해서 죽음을극복해야 한다고도 하셨습니다, 이 말씀은 불안한 시대에 신앙인이 살아가는데있어서 어떻게 살아야 하는가를 말해주는 중요한 지침이 됩니다.

"신앙인은 신앙생활을 통하여죽음을 극복해야 한다"고 하신 말씀은 신앙생활을 분명하게 하면 죽음까지도극복할 수가 있다는 말씀입니다.
비록 죽을병에 걸린 사람이라 할지라도신앙이 절대적이면 살수가 있다는 것입니다.
그래서 오늘의 주제처럼, "삶에 이르는병"이라는 말도 가능하게 되는 것입니다.

이 책의 주인공은 김정준 박사로서구약신학계의 수장이었습입니다.
그는 중학교 3학년 때에 폐결핵에걸렸습니다. 그는 결핵을 지닌 채 학교를 다녔고 신학교를 졸업하고 목사생활3년을 했습니다.
심한 결핵 중증의 판단을 받고 마산결핵요양소에 입소했습니다.

그는 요양소에 들어가서 자기가죽을병에 걸렸다는 것을 비로소 알게 되었습니다.
그것은 간호원들이 자기를 다른 환자들과구분해서 6급 환자 병동에 넣었기 때문입니다.
이 병동은 별명이 공동묘지 병실이라고붙은 병동이었고 죽을 날만 기다리는 환자들만 수용하는 병실이었습니다.

김박사에게 의사들은 3달을 넘기지못할 것이라고 쑤근댔지요,
더구나 그는 장결핵까지 앓았기 때문에먹는 것은 다 아래로 �아 버렸습니다.
결핵은 영양을 섭취해야 하는데도불구하고 말입니다. 이 꼴이 하도 딱해서 종군목사 한 사람이 영양 보충하라고햄 쏘시지를 갖다 준 것을 먹고 위경련이 나서 아사지경에 이르게 되었습니다.
그것은 부패된 쏘시지였어요.

그는 유서를 써 놓고 죽을 날을기다렸고 자기형편으로 보면 의사가 3개월이 못되 죽을 것이라는 말을 믿을수밖에 없었습니다. 더구나 죽음을 재촉하는 것은 6급 공동묘지 병동에 가족들이나,의사 간호원의 차가운 시선과 대우였윱求? 김 목사에게는 이것이 더 미칠것 같았습니다. 이것은 생명이 3개월 밖에 안 남았다는 것보다 더 괴로운 일이었습니다.

이때 그는 대단한 결심을 했습니다.
'나의 생명을 주심도 하나님이요가져가심도 하나님이니 의사가 내린 시한인 3개월을 사는 것이 아니라 하나님의시한으로 살아야겠다'라는 강한 결심을 했습니다. 이것은 말씀에서처럼, "신앙인은 신앙생활을 통하여 죽음을 극복해야 한다"고 한 말씀이 그에게 실현된것이나 마찬가지였습니다.

의사가 예고한 3개월은 크로노스의시간이라면 하나님의 시간은 카이로스의 시간이었습니다.

그는 하나님의 시한으로 산다고 한다는것을 무엇일까 생각했습니다.
그는 그 시간은 나를 위해 사는 것이아니라 예수처럼 전적으로 사람들을 위해서 사는 것이라는 해석을 했습니다.사람이 살려면 이런 결정적인 결단의 생각이 필요합니다.

그는 그때부터 죽기 전까지남을 위해서 할 일이 무엇인가를 생각했습니다.
해답을 얻었지요, 자기가 할 수 있는일은 죽어 가는 사람을 위해서 변기 통을 집어 준다거나 음식을 먹여 준다거나,물수건을 건너 주는 일등이었습니다.

여러분은 극도로 아플 때에 수저 하나도못 든 경험을 해 보셨는지 모릅니다.
6병동에서 그가 할 수 있었던 일은많은 것이 아니었지요. 죽어 가는 17세 소녀의 변기를 갖다주고 뒤 본 것도치워주는 일을 했습니다.
일어나지도 못하는 소녀가 악을 쓰며간호원을 불러도 간호원이 오지 않으니 이 일을 할 수밖에 없었습니다. 그는이 일이 보통 힘든 일이 아니었다고 했습니다.
자기 몸도 움직일 힘이 없는데, 죽을사람이 이 일을 했던 것입니다.

이 봉사 외에 하루에 세 번씩 성경을읽고 해석해 주었습니다. 의사들은 하루라도 더 살려면 힘을 아끼라고 경고를했답니다. 그러나 김 목사는 이래 죽으나 저래 죽으나 죽는 것은 마찬가지니 신경 쓰지 않았습니다.

그는 자기가 가장 중태였을때 삶과 죽음의 의미를 더 잘 깨달을 수 있었습니다.
그는 그 동안 20명의 장례식을 집도했습니다.바로 운명한 자의 시신을 치우고, 거들기를 수십 차례, 그 일을 하면서 이미사형 선고의 3개월 넘어가고 있었습니다. 그는 이미 인간의 시한이 아니라 하나님의시간을 살고 있었던 것입니다.

그의 병은 죽음에 이르는 병이아니었습니다. 그는 그 병으로 인해 살게 되었습니다.
보통 사람의 폐활량이 4000, 3500cc인데 그는 1000cc으로 살았습니다.
그는 퇴원 후 1000cc의 폐활량으로카나다 유학, 교수, 교환교수 등을 거쳐 번역서 10권, 자기가 쓴 책 12권을냈습니다. 말씀에서처럼 살아서 죽음문제를 해결한 사람이 되었음은 물론, 새로운인생을 산 것이 되었습니다.

그것은 그가 죽음에 다달았을때에 인간의 시간이 아닌 하나님의 시간으로 살겠다는 절대적 신앙 결단이 그를살렸던 것입니다. 비록 기성교인의 자서전이지만 이것은 곧, 우리의 이야기입니다.

이 시대에 하나님의 역사하심을우리는 믿어야 합니다. 말씀으로 돌아가 우리 모두 세 번째의 문단을 훈독합니다.

"모름지기 신앙과 종교라는것은 본래 살아서 죽음의 고통을 극복하기 위한 근원으로서 필요한 것입니다.이것을 극복하지 않고는 저 나라의 천국 이념을 이 땅 위에 이룰 수 없는 것입니다.죽어서는 그러한 것들을 이룰 수가 없는 것입니다. 그렇기 때문에 통일교인은살아 있는 존재로서 몇 고비 죽음을 극복한 승리적 기준 위에서 하나님을 위로해드릴 수 있는 주체성을 지녀야 합니다. 그래야 천국을 건설할 수 있는 것입니다."

우리는 살아있는 존재로서 이것을증명할 수 있어야 합니다.

절대신앙이 필요한 것은 이것 때문입니다.하나님이 역사 가운데 살아 계심을 여러 것으로 증명됩니다. 하나님은 우리를죽음 가운데서도 삶으로 인도하십니다. 이것은 절대신앙이라는 것으로 만남이가능합니다. 설사 죽음으로 끝난다 해도 죽음으로 끝나지 않습니다.

저는 이번에 학생들을 인솔하고5.18 기념광장에 가보았습니다. 무참하게 죽은 그들은 실은 죽은 것이 아님을알게 되었습니다. 그들은 광주시가 있는 한 그들의 사진과 함께 영원하게 보존되고있었습니다. 민주화를 향한 죽은 자들의 소리 없는 항변은 저에게 너무도 강하게 들려왔습니다.

저는 어제 도착한 타임지에서도이것을 보았습니다
. "A SURGE OF TEEN SPIRIT" '십대 영성의 소용돌이' 라는 제목이었습니다. 부제는 콜롬바인 고등학교에서순교한 한 기독교여학생의 죽음이 수많은 10대 기독학생들 가운데서 불꽃같이되살아나고 있다(A Christian girl, martyred at Colunbine High, sparks arevival among many evangelical teens) 고 하는 내용이었습니다.

여러분들은 얼마 전 이유 없이총을 쏘아 10대 학우들을 집단적으로 죽인 미국 콜로라도 주 리틀톤에서 벌어진사건을 기억하실 겁니다.

이것은 사탄의 발광이었습니다.
이때 떼죽음 당한 학생 가운데 신앙이돈독한 캐시 버넬(Cassie Bernall)이란 학생이 있었습니다.

이 여학생의 죽음이 10대 청소년들에게자극제가 되어서 영성있는 신앙운동이 불타고 있다는 내용이었습니다. 이것은현재, 콜로라도를 너머서 미국 전역에 불길처럼 번져가고 있답니다.
이유 없이 살해된 여학생은 20세게말의 순교자가 되었고 그녀의 죽음은 잠자던 10대의 영혼을 깨우치는 영적 각성운동으로퍼져가고 있습니다.
이런 것을 보면 하나님의 살아계심을 알 수 있습니다. 죽음은 죽음이상의 내용을 갖는 것을 알 수 있습니다.

우리 생활 가운데 닥치는 어려움,불안, 초초, 심지어는 죽음들은 우리를 절망에 이르게 합니다.
이것은 종교적으로는 불 신앙에 이르게합니다. 키에르케골은 이런 것들은 '죽음에 이르는 병'이라고 했습니다.

우리가 신앙을 하면서 남들과 다른것은 무엇입니까?
자기가 믿고 있는 믿음에 대한 자신을갖는 것입니다. 그리고 절대적인 확신을 갖는 것입니다. 설사 죽음에 가서 까지도말입니다.

훈독한 말씀에서 "내 신앙을부정하면 죽음 길을 택하는 것이다" 라고 했습니다. 살려고 신앙을 하는 것인데,이것이 죽음에 이르게 하는 것이 되면 어떻게 되겠습니까? 이것은 우리가 가는길에 대한 절대적인 신념이 없기 때문입니다.

세상에서도 신앙인이 아니라도신념으로 삶을 얻은 자도 있습니다.

어느 여인의 실화입니다.
55세에 임파선 암을 앓고 수술을한 여인이 있었습니다.
수술 후에 경과가 좋지 않아서 오른쪽배에 암이 전이되었습니다. 개복 수술을 해 보니 너무나 암이 많이 펴져 있어서덮어버렸습니다. 역시 석달 살 수 있다는 의사의 말을 듣고 항암 치료를 계속다니고 있었습니다. 인생을 살아가는 것이 억을하기도 하고 하지만 어떡합니까?

항암 치료를 받는 동안 머리가다 빠져나갔습니다. 눈썹도 빠지고요, 그러나 살기 위해?안성에서 버스를타고 병원까지 일주일에 다섯 번을 오갔습니다.

그날도 치료를 받기 위해서 버스를타려고 할 때였습니다.
가발을 쓰고 차에 오르는데 다리를들어올리는 순간 가발이 벗겨져 대머리가 나타났습니다.

버스 안에는 한바탕 웃음소리가 퍼졌습니다.여인은 힘이 없어서 선뜻 가발을 주어 올릴 수가 없었습니다. 운전사가 화를냅니다. "할머니 빨리 안타고 뭐 하는 거예요 재수없게스리.." 여인은 당시차라리 죽고 싶었습니다. 치욕과 분노, 세상 인심들....,

그녀는 그 뒤로는 병원 약타는 것도끊고 지팡이를 짚고 울안의 텃밭을 가꾸고 책상에 꽃꽂이 앉아 책을 읽었습니다.그녀는 병원의 약이 아니고 방사선 치료가 아니라 신념으로 투병생활을 한 것입니다.

의사는 그녀가 나중에는 의자에 안지도못하고 앉은뱅이가 되어 누워있어야 한다고 했지만 그녀는 생명에 대한 신념으로투병생활을 하고 있습니다. 2년이 지난 지금도 아직 죽지 않고 있습니다. 그녀는버스 안에서 당한 그 사건이 죽음보다 강한 삶의 신념화 작업을 했던 것입니다.

비 종교인에게는 강한 신념이,종교인에게는 절대 신앙이 우리를 살리는 매개체가 됩니다.

이것을 갖고도 불신과 좌절, 불평안에 산다면 우리는 이것 때문에 죽음에 이르는 병을 갖게 될 것입니다. 그러나비록 죽음이 눈앞에 닥쳐와도 절대적인 신앙이 있다면 그것은 우리에게 삶에이르는 죽음이 될 것을 확신합니다.

훈독 말씀의 마지막 부분을따라하십시다.

"그런의미에서 내 신앙을 부정하면 죽음 길을 택하는 거예요."





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영문설교/“The Illness that Leadto Life”

Father’s Words / 1961-83 wordsconcerning faith and death
The Bible / Mark 8:35 “For whoeverdesires to save his life will lose it….
but whoever loses his life for My sake and the gospel’s will save it.”

* When I look at you all, you all look to me as skeletons without flesh.The skeletons in the valley of Ezekial are actually living people. Believersmust solve the problem of death in this present world.

* Believers must overcome deaththrough their life of faith. If they don’t, they cannot go to heaven.How can we complete the restoration through indemnity if we are to busygoing our own ways and doing what we want?

* Without our knowing, faith andreligion are originally alive and necessary as the source of overcoming death and pain. If we do not overcome this then we cannot establish theheavenly ideology on this earth. We cannot accomplish these things if wedie. That is why members of the Unification Church must be living beingswho can have subjectivity to comfort God on the victorious standard ofhaving overcome many crisis of death. Only then can we build heaven.

* For people living a religious life, the problem of death is the most cancer of all strife. The problemof death is to be solved by living a life of faith. If someone makes adecision such as ‘I’m going to THIS path’, then he is a very unstable person.

* When people regard the path ofdeath for the will of God more precious than their own life and regardthat path of death as something more valuable than their own life, whatis it that they wish to leave behind? It is for the future that they candecide for sure, holding onto their faith. We must know that there hadbeen many righteous people who had bled to accomplish this throughout history.

* Then if what must we do to restorethis through indemnity, to deny this? We must do the opposite. Absolutefaith! That is why absolute faith came about. Because the human ancestors fell through disbelief we must overcome this. We must go over that linewhich the human ancestors fell. We must have absolute faith. What is absolutefaith? It going on till we die, after we die, and even while we are dying.I mean if there is a limit to absolute faith…
If we who are sensual creatures compare this to ourselves then we must go on while dying. We must go onwhile even while we die. We must try going while we die. When I die I willnot fall to the side but fall forward. In that sense I am choosing thepath of death by denying my faith.

* 1961.9.16 p14 * 1968.11.20 p142* 1968.11.24 p83
* 1968.12.29 p77 * 1969.9.28 p59* 1983.4.10 p110



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On this clear and beautiful morning I would like to think with all of you about today’s theme, whichis a very strange theme, ‘the illness that leads to life’. Last timeI think we talked about the theme ‘faith leading to life’. These daysthere are many stories, stories about the last days and war in July, withunsettling contents circulating around us. At these times I think it isnatural that we assume life and death as topics of our conversations.
We have heard the phrase ‘the illness leading to death’ many times. This is a famous philosophical phrase by Kieerkagaard. He said that ‘the illness leading to death’ isdespair. But the phrase ‘the illness leading to life’ is new to us. Thisphrase is from the title of a little book written by the Protestant theologistNo. In the beginning of his book he wrote these words.
“When people take ill, theydo not always die. I have taken ill but gained new life and strength fromdespair. That is why I call it ‘the illness leading to life.’”

I chose this book in orderto better understand today’s Father’s words. If we read Father’s wordshe says that believers must solve the problem of death in the present world.Also he said that believers must overcome death through their life of faith.These words are an important pointer on how to live in this unstable agefor believers.

The words “believers mustovercome death through their life of faith” mean that if we really livea life of faith then we can even overcome death. Even if we are sick witha fatal illness, if our faith is absolute then we can live. That is why today’s words “the illness leading to life” are made possible.

The main character of thisbook is a professor JongJun Kim who was the head of the circle of Theology for Old Testament. He took ill with tuberculosis when he was in the 3rdyear of middle school. He went to school, graduated from the theology schooland spent 3 years as a minister with this illness. He was admitted intothe sanatorium for tuberculosis in Masan after having been diagnosed asa severe case of tuberculosis.
He found out that he was ill for the first time after being admitted into the sanatorium. That isbecause the nurses placed him in the 6th degree patient’s ward, separatefrom the other patients. This ward was nicknamed the public cemetery sickroombecause only patients waiting for their death were placed in that ward.Professor Kim heard the doctors whispering that he would not make 3 months.What’s more, he also caught intestinal tuberculosis so that everythingthat he ate came right out. Even though he needed nutrition to fight hisillness. One army minister took pity on him and gave him a ham sausageas supplement for nourishment. However after eating the sausage he hadconvulsions to the stomach and reach the pointed of starvation. The sausagewas rotten.
So he wrote his last words and waited to die, the only thing he could do now was to believe in thedoctor’s words that he would die in 3 months. What made things worse wasthe cold stares and treatment, as if to hurry his death, given by the familiesof the patients in the 6the degree public cemetery sickroom, the doctorsand the nurses. Kim almost went crazy from such treatment. This was somethingworse than the fact that he had only 3 months left to live.

At this time he made a grandresolution. It was a strong determination, ‘my life was given by God,I am at his mercy. Therefore I will not live the 3 month time limit givenby the doctors but live the time limit given by God’. Like in Father’swords “believers must overcome death through their life of faith” thiswas realized in Kim. If the 3-month notified by the doctor is the 크로노스?time, then the time given by God is the 카이로스? time. He thought aboutwhat it is to live within God’s time limit. He interpreted it as timenot living for one's self but time living wholly for the people like Jesus.If one is to live then such decisive thoughts are necessary.
He thought about what he could do for other from that time on till his death. He found an answer.The things he could do were such tasks as to bring the toilet for the dyingpeople, to feed them, or to pass the wet towel to them. You all might haveexperienced the time when you were extremely sick to the point where youcouldn’t not even life a spoon. In the 6th sickroom there wasn’t muchKim could do. He brought the toilet to a dying 17year old boy and cleanedup after him. He could only yell for the nurses in the stead of a girlwho couldn’t even get up and was too weak to shout. He said that suchtasks were not easy. He also didn’t have the strength to move, he alsowas a dying person. Besides these services he read and interpreted theBible 3 times a day. The doctors told him to save his strength if he wantedto live. But Reverend Kim didn’t care, saying that it didn’t matter ifhe were to die now or later.
He was able to realize evenmore better the meaning of life and death when he was in the most critical state of his illness. During that time he perform funerals for 20 people. While helping scores of times to clear the corpse of those who passed away, he already passed the death sentence of 3 months. He was living by God’s time limit and not by man’s time limit.
His illness was not an illnessleading to death. He was able to live by that illness. Normal people havea lung capacity of 4000, 3500cc, but he was living on a 1000cc capacity. After he got out of the hospital, with that 1000cc lung capacity he wentto study abroad at Canada, became an exchange professor, translated 10books and wrote 12 of his own books. Like in Father’s words he becamea person who overcame the problem of death and also lived a new life.
That is because when he wasclose to death he decided in absolute faith to live not in man’s timelimit but God’s time limit and this decision saved him. Even though thisis an autobiography of a Christian this also is about us.

We must believe that God’sis working in this age. Let us go back to Father’s words and read the3rd paragraph.

“Without our knowing, faith andreligion are originally alive and necessary as the source of overcoming death and pain. If we do not overcome this then we cannot establish theheavenly ideology on this earth. We cannot accomplish these things if wedie. That is why members of the Unification Church must be living beingswho can have subjectivity to comfort God on the victorious standard ofhaving overcome many crisis of death. Only then can we build heaven.”

We are living beings and wemust prove this. That is why we need absolute faith. The fact that Godis alive within history is proven in many places. God leads to life from death. This is possible through absolute faith. Even if we die it doesn’t end there.
Before I had the chance togo to the 5.18 memorial plaza with some students. I found out that those ruthless killed at that time were in fact not dead but alive. They wereeternally preserved with their pictures in the city of Kwangju. I couldstrongly hear their silent protest as they died for democratization.

I saw the following titlein the Times magazine that arrived yesterday. “A SURGE OF TEEN SPIRIT”.The subtitle was ‘A Christian girl, martyred at Columbine High, sparksa revival among many evangelical teens.
You all may remember about the incident that occurred a while ago at Littleton in the state of Colorado in America where groups of teenage students were shot and killed withoutany reason. That was Satan’s insanity. Among those killed there was one Cassie Bernall who had a sincere faith in God. Her death became a stimulant to teenagers and became a burning spiritual movement. This has spread like fire across all of America. The girl killed has become the martyr of the20th century, and her death has awakened the spirits inside of teenagersand has spread out as a spiritual awakening movement.
When we see these things we know God is alive. We can tell that death has something above deathin content.

The troubles, uneasiness, anxiety and even death in our lives leads us to despair. Religiously this leads us to disbelief. Kieerkagaard called this ‘the illness leading todeath’. When we believe, what makes us different from the rest? It isthe confidence in what we believe in. - To have an absolute confirmation. Even if we were to face death.
In Father’s words therewas the phrase, “I am choosing the path of death by denying my faith”.It is faith that we have in order to live, but what happens when this faithbecomes something that leads us to death? That is because we do not havethe absolute faith in the path that we are going.

In this world there are manypeople who gained life through faith even though they were not believers. This is a true story about one woman. There was a 55-year-old woman whohad an operation for cancer on the lymphatic gland. After the surgery herprogress was not good and the cancer spread to her right abdomen. She hadwent through abdominal operation only to find that the cancer had spreadso much that all the doctors could do was cover her abdomen up. She alsoheard from the doctors that she could only live for 3 months. She wentto the hospital to receive anti-cancer treatment. Sometimes life can beso unfair, isn’t this so?
While receiving anti-cancer treatment all of her hair came off, even those of her eyebrows. Howeverin order to live she had to go to the hospital in Ansong, 5 times a weekby bus. One day she was about to go on the bus to the hospital to receivetreatment. She had a wig on and was about to go on but the moment she liftedher leg her wig came off and her baldness was exposed. A ripple of laughterspread throughout the bus. The woman didn’t have the strength to immediately pick up the wig. The driver lost his temper and said “Grandmother, hurryup and get on the bus. What are you doing…”. The woman would have ratherdied then. With shame and anger, after that incident she stopped goingto the hospital and instead kept to her vegetable garden with her caneand at times sat down to read a book. She started a life of fightingher illness not with the medicine at the hospital, not with the radiological treatment but with faith. The doctors told that later on she would become a cripple and wouldn’t be able to even sit down but lie down. But she continued her fight against her illness with belief towards life. Evenafter 2 years she still has not died. The incident on the bus had givenher a strong faith in life, more than that of death.

The strong faith in non-religious people, the absolute faith in religious people is the medium the savesus. If we live with disbelief, discouragement, and discontent while holdingthis faith then we will fall ill to the illness leading to death. Howeverif we have absolute faith even in the face of death then I am confidentthat it will become a death leading to life.

Let us repeat the last part of Father’swords today.

“ Inthat sense I am choosing the path of death by denying my faith.”

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